Rompstabiliteit en wielrennen

Rompstabiliteit en wielrennen
Door: Guido Vroemen, sportarts  SMA Midden Nederland. www.sportarts.org

Wat is core-stability?

In de beweegleer wordt er vanuit gegaan dat alle spieren en gewrichten van het lichaam elkaar beïnvloeden. Dit wordt de ‘kinetic chain’ genoemd. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor de spieren rondom je romp. Deze zorgen ervoor dat de krachten die op je onderlichaam komen goed door je bovenlichaam kunnen worden opgevangen. En andersom. Op die manier voorkom je dat je als een lappenpop heen en weer zwabbert. De spieren rondom het middenpunt (core) van je lichaam zorgen op dit manier voor stabiliteit (stability). Grof gezegd bestaan ze uit je diepe bil-, buik- en rugspieren.

Goed op je zadel                                                                                                                                                     Om er voor te zorgen dat je als wielrenner stabiel op je zadel zit is een goede core-stability van belang. Als je core-stability onvoldoende is heb je daar nadeel van.

Veel fiets gerelateerde blessures worden veroorzaakt door een verkeerde fietsafstelling of onvoldoende rompstabiliteit. Voorbeelden van blessures door onvoldoende rompstabiliteit zijn: Nek-, schouder-, rugklachten. Tintelingen in de handen, zitvlakklachten, heup- en knieklachten.

Bij twijfel over de fietsafstelling is het verstandig eens bij een sportarts of bewegingswetenschapper van SMA Midden Nederland langs te gaan. Hier zijn we gespecialiseerd in de combinatie van optimale fietsafstelling en voorkomen of verhelpen van blessures.

Als je wilt starten met rompstabiliteit oefeningen dan zijn de volgende oefeningen een goede basis:

  • Bruggetje
  • Plank
  • Zijwaartse plank

 

  • Crunches

 

  • Fiets crunches

 

  • Gestrekte beenhef
  • Superman

 

Begin met 2x 10 herhalingen en breid dit rustig uit naar 3×20 herhalingen. 3x per week 10 tot 15 minuten oefenen geeft al een goede basis.